8 april 2015

italienminnen del 1 - olivolja

I går hade vi en coach på besök på jobbet. Han pratade om vikten av balans mellan motion, mat, sömn och det mentala. Riktigt intressant. Inga pekpinnar utan mer goda råd och tankeställare. När det gällde mat, så pratade han bla om hur bra olivolja är och då började jag tänka på den resa jag gjorde i höstas.


Jag hängde med Foglia-Lotta på en 4-dagarsresa till Kampanien i oktober. Den första delen av resan var ägnad åt olivolja och den andra åt lokal mat. Dessutom drack vi förstås gott och fick se en väldigt vacker del av Italien. Vi fick även sol och värme på oss trots att det var sista veckan i oktober.


Lotta importerar en hel del av sina olivoljor från en liten ekologisk olivgård som heter La Pianurella. Den drivs av paret Mimmo och Imma, och de odlar ett antal olika olivsorter. Vi fick gå runt i olivlundarna och titta på när de skördades. De olika sorterna var bla Leccino, Itrana, Frantoio, Ascolana Tenera och Corniola. Lotta har skrivit på sin blogg om ett tidigare besök, här finns massor av fina bilder.


Sen fick vi även kolla in den väldigt småskaliga tillverkningen. Mimmo gick omkring med en cigarett i handen hela tiden och berättade mycket stolt hur det går till. Oliverna tvättas, oljan pressas ur och senanvänds spillet som gödsel. Även spillvattnet används igen.


Vi fick prova på den alldeles nypressade oljan direkt ur tappen och den smakade helt fantastiskt. Gräs, peppar och friskhet. Lycka i några gröna droppar. Vi fick med oss varsin flaska som vi själva tappat från kranen.


Efter det bjöd Imma på en fantastisk lunch som aldrig ville ta slut. Mozarella, ostar, charkuterier, pasta, bröd, piroger, sallader, vin och hemgjord grappa. Ni förstår att jag var lycklig va? Hit vill jag återvända.


I morgon skriver jag om del två av resan. Nämligen maten i Kampanien. och det finns även ett inlägg om pasta från den här resan.

Blogginlägg 39 av 100 i #Blogg100

Inga kommentarer: