27 juli 2017

drinkar innan håkan

I början av juni var jag och KlaraHåkan Hellström på Stockholms stadion. Det var första gången som Klara var på stor konsert, eftersom hon ju nu har blivit 13 år och får gå på arenakonserterna. Innan konserten gick vi på en riktig favorit Yuc. Vi åt lite olika taquitos, tacos och drack goda drinkar. Klara drack en alkoholfri variant av mojito, som vi senare återskapat på detta sätt hemma.


KLARAS TONITO

5-10 blad Mynta
0,5 lime, saften
2 cl sockerlag 
1,5 dl Tonic
krossad is

Muddla mynta och lime i ett högt glas. Fyll på med krossad is. Tillsätt sockerlag och fyll upp med Tonic. Garnera med en myntakvist.

Taquitos kan serveras på olika sätt. På Yuc serveras de i friterade öppna skal, medans jag gör dem som rullar som jag ugnsbakar. Det här är en favorit!


TAQUITOS MED KYCKLING

1 paket minitortillas
400 g kycklingfilé
100 g färskost 
1 röd lök
1 vitlöksklyfta
3 msk tacosås 
0,5 tsk chilliflakes
0,5 tsk paprikapulver
0,5 tsk spiskummin
0,5 tsk korianderfrön
1 msk limejuice
2 tsk färsk hackad koriander
2 dl riven ost

Stek kycklingen och lägg den åt sidan. Mortla chilli, korianderfrön och spiskummin. Finhacka lök och vitlök, stek dem i lite olja. Tillsätt tacosås och färskost, mortlade kryddor och limejuice. Ta blandningen från värmen. Hacka kycklingen i små bitar och blanda ner den i såsen tillsammans med koriander och ost. Fördela massan på tortillabröden, rulla ihop dem och lägg dem med skarven nedåt på plåt med bakplåtspapper. Pensla lätt med olja. Grädda mitt i ugnen (175 grader) ca 10 min tills de är gyllenbruna och krispiga.


Konserten var minnesvärd och fick avbrytas mitt i pga åska och ösregn. Men Håkan genomförde den och vi som satt under tak kunde njuta hela kvällen!

Jag har gjort en låtlista på spotify från den kvällen.

Del tio av #receptminnen2017

Inga kommentarer: