23 december 2017

julig marmelad

Dan före dopparedan...

Idag har jag kokat marmelad på blodgrape och mandariner som höll på att förfaras i fruktkorgen. Bra sätt att ta hand om citrus som inte har gått åt, och jag blandar gärna grape och småcitrus. Sötman och beskan blir en bra kombo. I den här marmeladen bröt jag även av med en skvätt whisky.


CITRUSMARMELAD

1 kg citrus 
5 dl vatten. 
1 kg syltsocker
0,5 dl whisky

Skala citrusfrukterna. Skär fruktköttet i småbitar. Finstrimla en del av skalet. Ju mer skal man har i, desto beskare blir det. Lägg allt i en stor kastrull och häll på vatten. Koka 15 min. Tillsätt syltsockret och rör runt ordentligt, så det smälter. Koka 5 min. Tillsätt whisky. Häll upp på varma burkar.

För övrigt har jag tagit det lugnt idag, fixat julblommor på Hötorget, köpt den sista julklappen och sjungit julsånger. Pappas gamla kollega Gary Graden hade allsång i Storkyrkan. Han har även kört det på Stockholms centralstation (som i år har filmats för svt).


Jag fick sjunga favoriter som Sibelius julvisa, White Christmas och Halleluja-kören av Händel. Kul och mäktigt på samma gång.

Let the Holidays begin!

Inga kommentarer: