1 januari 2018

nyår firades med ljuvlig risotto

GOTT NYTT ÅR!

I år firade jag nyårsafton hemma själv. Det var självvalt och jag myste med god mat, bubbel och teveserier. Barnen är i Småland och hälsar på sin släkt och jag kände att jag behövde en social paus. 


Min favoriträtt för ensamfirande på nyår är risotto. För två år sen gjorde jag en lyxig variant med gotländsk tryffel och i går blev det en räkvariant med gräslök och fänkål. Mums! Risotto är inte svårt att göra, det kräver bara tid vid spisen och omsorg om råvarorna. Rör om och håll koll hela tiden så blir den krämig och fin.


LYXIG RÄKRISOTTO

3 dl oskalade räkor
1 grönsaksbuljongtärning
1 liter vatten
0,5 dl olivolja
1 schalottenlök 
1 vitlöksklyfta 
0,5 fänkål
2 dl arborioris
1 dl vitt vin
1 dl parmesanost 
1 msk smör
0,5 dl hackad gräslök
svartpeppar

Skala räkorna. Hacka lök, vitlök och fänkål. Blanda buljongtärningen med hett vatten och rör om väl, och håll varmt i en kastrull.
Hetta upp olivolja i en stekpanna. Lägg i räkskalen och låt stekas i ca 3-4 minuter. Ta bort räkskalen, sänk värmen och tillsätt lök, fänkål och vitlök. Låt svettas i olivoljan utan att de tar färg. Tillsätt riset, höj värmen en aning och låt fräsa i ytterligare någon minut tills riset känns lite torrare. 
Häll i vinet och låt koka tills det mesta av vinet ångat bort. Börja med att tillsätta ca 2 dl buljong, rör om hela tiden och sänk värmen. Så fort du märker att riset känns torrare och det mesta av vätskan har sugits upp av riset tillsätter du 1 dl i taget. 
Risotton ska sjuda och röras om ofta under tillsättning av buljong. När riset är mjukt men fortfarande har en liten kärna i mitten är den klar. Ta bort från värmen och tillsätt riven parmesanost, smör och smaka av med svartpeppar. Skär räkorna i mindre bitar och rör ner i risotton tillsammans med gräslök.


Inga kommentarer: