1 mars 2018

Indisk mat innan teatern

Jag och Klara reste till London på sportlovet. Första dagen stämde vi träff med min pappa som också befann sig i London. Vi gick på British Museum en hel eftermiddag och sen åt vi fantastiskt god mat på Dishoom i Covent Garden. Jag hade fått ett tips om att den var en av de bästa indiska restaurangerna i London, och vi blev inte besvikna. Spännande lamm, kyckling och daal. Lassi och Chai till Klara, och gott vin till mig och pappa.


En av rätterna vi åt var lamm biryani. Den har jag tidigare prövat på att göra efter ett utmärkt recept från Tasteline. Vi brukar ju ha tillgång till gott lammkött, så lammgrytor är poppis hemma.


LAMB BIRYANI

Dag 1 
1 kg lammkött med ben 
50 gram smör 
2 msk garam masala 
4 st vitlöksklyftor
2 st gul lökar
1 dl koriander hackad 
1 dl mynta hackad 
5 dl vatten 

Dag 2 
4 dl basmatiris 
1 tsk socker 
1 paket saffran 
6 st kardemummakapslar 
1 st kanelstång/stänger 

Dag 1: stek lammköttet och löken i smör och garam masala tills den fått fin färg. Hacka ner allt annat, häll på vattnet och låt det puttra på låg temperatur i 5-6 timmar. När grytan svalnat ska den stå i kylen över natten.

Dag 2: töm kardemummakapslarna på sina kärnor. Mortla kardemummakärnorna med saffran och strösocker. Skeda loss lite av fettet som lagt sig överst i lammgrytan och använd fettet till att fräsa basmatiriset och de mortlade kryddorna i. När riset är lätt genomskinligt, lägg i resten av lammgrytan och kanelstången. Häll på vatten så att det precis täcker allt. Puttra under lock i 25-30 minuter. Häll eventuellt på vatten efter hand. Servera med raita och naanbröd.

Efter den goda middagen på Dishoom gick vi och såg The Mousetrap av Agatha Christie. Det är den pjäs som gått längst på en teater någonsin. Kul och lite småmysig deckarhistoria, som inte är helt lätt att gissa. Jag såg den när jag var i London 1980, och det tog en bra stund innan jag mindes vem som var mördaren.



Inga kommentarer: