22 juli 2017

hasslöfestivalen 2017


Sommarens upptäckt är ön Hasslö. Jag och min kompis Karin åkte dit förra helgen, för att vi sett att det var en liten musikfestival där. Några av våra favoriter skulle spela där, så vi slog till på en minisemester i Blekinge. Hasslö ligger lite utanför Karlskrona.


På dagen innan själva festivalen började, utforskade vi ön. Vi hittade en fin badvik Sandvik, där det var drakfestival och skönt strandhäng. Lunchen intogs i Garpahamnen på det lilla mycket välskötta Hasslö hamncafé. Jag hade hört talas om deras smörgåstårta, men den var slut så jag åt en otroligt god sillamacka istället. Som jag naturligtvis måste rekonstruera hemma.


HASSLÖ SILLAMACKA

Rostat bröd
sallad
gurka
morot
citron
rödlök
sill (friterad eller panerad)
picklad rödlök
dill

Skiva gurka, citron, morot. Hacka lök. Fritera eller panera sill/strömming. Rosta bröd och lägg på sallad och den varma sillen. Dekorera med gurka, citron, morot, två sorters lök. Ringla på lite hovmästarsås och strö lite dill överst. 

PICKLAD RÖDLÖK MED KNORR

2 rödlökar
0,5 dl 12 % ättika
1 dl socker
1,5 dl vatten
1 stjärnanis
5 vitpepparkorn
1 krm salt

Skiva rödlök. Koka upp lagen med anis, peppar och salt. Häll på den på löken och låt stå några timmar. Servera. Håller ett bra tag i kylskåp.


Väl på festivalen trivdes vi utmärkt. Avantgardet och Magnus Carlson var fantastiska. Och Per Gessle stod för svensk sommar. Och ölen från det lokala bryggeriet Skeppsgossen smakade utmärkt. Särskilt Hawaii-ipan. Hasslö kallas f ö "Lilla Hawaii".


Del fem i #receptminnen2017

Inga kommentarer: