19 maj 2012

proffsigt och studentikost

Idag kom vi iväg på teater för tredje gången på en månad. Det var pappa som bjöd mig och MagnusJuvernalordens Scener ur ett missförstånd, på Uppsala Stadsteater. Det var superproffsigt, kul, spexigt och studentikost på en och samma gång. Jag förstår att det var svårt att recensera för UNT. Juvernalorden är föresten en hemlig orden i Uppsala där min pappa har varit med sen 60-talet.


Recension av Tim Andersson, UNT.se

"...Hur ska jag över huvud taget ha en chans att beskriva denna spexexplosion? Var ska jag börja?

Kanske med den snygga scenografins smidiga förvandlingar – från kvarterets näst bästa krog till vardagligt vardagsrum till surrealistiskt klockbombarderad tågstation och så vidare – som adderad med en sjuttio man stark, lika rörlig ensemble ger en vink om den logistiska triumfens räckvidd?

Eller med sångnumren som alla, men undantag för något enstaka där ljudet är lite för dåligt, sitter perfekt?

Jag kan gå en annan väg och beskriva den äldre publikens avvaktande uttryck inför Harry Potter-referenserna i numret om Hågadalens skola för häxkonster och trolldom, men uppdragna mungipor och kluckande skratt när de två japanska kamikazesoldaterna aldrig lyckas få in i huvudet att de förväntas krascha med sina flygplan.

Kanske kan det säga åtminstone någonting om ambitionen och bredden i repertoaren – Juvenalorden har försökt erbjuda någonting för ”alla”.

Och kanske något om uppslagsrikedomen..."



STRAWBERRY DAIQUIRI

Innan vi åkte in till stan passade vi på att dricka lite somrig Strawberry daiquiri. Använd mitt recept på Daiquiri och byt ut sockerlagen mot lite jordgubbar och is. Mixa till en härlig slush!

Inga kommentarer: