11 april 2015

påsklov på landet



Jag tog en semesterdag i går, så att jag och barnen skulle få tre dagars påsklov tillsammans. Vi och kaninen Alice tog tåg och buss ut till stugan. Det tar c:a 1,5 timme med bytet. Men barnen hade med sig spännande böcker, så resan gick fort.


Ute på landet väntade mormor och morfar. Och den uppländska påskharen. Barnen blev väldigt glada att den kom trots att det var en vecka efter påsk. Fast Erik tyckte att äggen var väl lätta att hitta. Men då berättade mamma att påskharen hade blivit så till sig av att träffa Alice, så hen hade inte hunnit gömma dem bättre...


Min viktigaste prioritet var att ta ut grillen och delar av uteköket. Jag har verkligen längtat efter grillad mat. Magnus har ju alltid skött grillen, och jag tillbehören. Så i år har jag och Klara som mål att bli queen of the grill! Tillbehören är vi ju redan världsbäst på.


Vi fick en del sol och eftermiddagens GT intogs på altanen. Så. Himla. Skönt!!! Klara den tokan tyckte att det var så varmt, så hon premiärdoppade sig trots att det bara var 10 grader i vattnet.


Helgens grillmeny bestod bla av revbensspjäll, coleslaw, fetaostcreme och grillade grönsaker. Dessutom gjorde Klara en mangosorbet, som var urgod!


KLARAS SORBET

2 mangofrukter
2 dl socker
2 dl vatten
2 lime

Häll socker och vatten i en kastrull. Låt det koka ihop till en simmig lag, ca 5 minuter. Skala mangofrukten och skär den i klyftor, in mot den stora kärnan i mitten. Lägg fruktköttet i en matberedare eller mixer och kör till mos. Tillsätt sockerlagen och smaka av med pressad limesaft. Lägg fruktmassan i en skål och ställ den i frysen minst 5 timmar. Vispa fruktmassan några gånger under infrysningen, då förhindras att det bildas iskristaller i sorbeten.


Blogginlägg 42 av 100 i #Blogg100.

Inga kommentarer: